ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ
Με αφορμή την επετειακή συνάντηση 177 ετερόφυλων ζευγαριών, μελών του αμερικανικού ιστότοπου ερωτικών γνωριμιών και όχι μόνο «Swingers Date Club» (SDC) σε πεντάστερο ξενοδοχείο στη Σταλίδα Ηρακλείου Κρήτης (28/4-3/5/15), με την ιδιότητα του ιδρυτή και διευθυντή της «Βιβλιοθήκης Ηδονισμού», επιχειρώ να προσεγγίσω το θέμα των ημερών και να απαντήσω σε εύλογα ερωτήματα.
• Είναι η ανταλλαγή ερωτικών συντρόφων (swinging, mate-swapping, wife-swapping) βιώσιμη μορφή εναλλακτικής σεξουαλικής συμπεριφοράς στην Ελλάδα;
• Πώς ο έντυπος και ηλεκτρονικός Τύπος αντιμετωπίζει την έξαρση του φαινομένου «swinging»;
• Θεωρείται η ανταλλαγή ερωτικών συντρόφων «πολιτισμένη απιστία» για τους Έλληνες;
• Πώς αντιδρούν οι σύντροφοι στη συναισθηματική εμπλοκή με τρίτο άτομο κατά τη διάρκεια ερωτικού παιχνιδιού;
• Πόσοι είναι τελικά οι οπαδοί της ανταλλαγής ερωτικών συντρόφων στην Ελλάδα;
Όλα αυτά τα ερωτήματα απασχολούν τον χώρο του ηδονισμού από τις αρχές της δεκαετίας του 90, αλλά, κατά τη γνώμη μου, δεν έχουν απαντηθεί επαρκώς.
Με αφορμή την επετειακή συνάντηση 177 ετερόφυλων ζευγαριών, μελών του αμερικανικού ιστότοπου ερωτικών γνωριμιών και όχι μόνο «Swingers Date Club» (SDC) σε πεντάστερο ξενοδοχείο στη Σταλίδα Ηρακλείου Κρήτης (28/4-3/5/15), με την ιδιότητα του ιδρυτή και διευθυντή της «Βιβλιοθήκης Ηδονισμού», επιχειρώ να προσεγγίσω το θέμα των ημερών και να απαντήσω σε εύλογα ερωτήματα.
• Είναι η ανταλλαγή ερωτικών συντρόφων (swinging, mate-swapping, wife-swapping) βιώσιμη μορφή εναλλακτικής σεξουαλικής συμπεριφοράς στην Ελλάδα;
• Πώς ο έντυπος και ηλεκτρονικός Τύπος αντιμετωπίζει την έξαρση του φαινομένου «swinging»;
• Θεωρείται η ανταλλαγή ερωτικών συντρόφων «πολιτισμένη απιστία» για τους Έλληνες;
• Πώς αντιδρούν οι σύντροφοι στη συναισθηματική εμπλοκή με τρίτο άτομο κατά τη διάρκεια ερωτικού παιχνιδιού;
• Πόσοι είναι τελικά οι οπαδοί της ανταλλαγής ερωτικών συντρόφων στην Ελλάδα;
Όλα αυτά τα ερωτήματα απασχολούν τον χώρο του ηδονισμού από τις αρχές της δεκαετίας του 90, αλλά, κατά τη γνώμη μου, δεν έχουν απαντηθεί επαρκώς.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ
ΑΝΑΔΡΟΜΗ
Η ιστορία επαναλαμβάνεται δυστυχώς. Το 1983 η ελληνική κοινωνία βρέθηκε αντιμέτωπη με τις γυμνόστηθες κυρίες στις δημόσιες παραλίες και τη νομιμοποίηση της άσκησης γυμνισμού σε κλειστά κέντρα παραθερισμού (ξενοδοχεία και κάμπινγκ).
Η ιστορία επαναλαμβάνεται δυστυχώς. Το 1983 η ελληνική κοινωνία βρέθηκε αντιμέτωπη με τις γυμνόστηθες κυρίες στις δημόσιες παραλίες και τη νομιμοποίηση της άσκησης γυμνισμού σε κλειστά κέντρα παραθερισμού (ξενοδοχεία και κάμπινγκ).
Με την άνοδο
του ΠΑ.ΣΟ.Κ στην εξουσία το 1981, έφθασε καθυστερημένα η «σεξουαλική
επανάσταση» στην Ελλάδα. Η σταδιακή κατάργηση της λογοκρισίας στον Τύπο, η
αποποινικοποίηση της μοιχείας, η καθιέρωση του πολιτικού γάμου, η εισβολή του
γυμνού στον κινηματογράφο και στο θέατρο, η αποδοχή του ψυχαγωγικού σεξ από
τους νέους (γεννημένοι τις δεκαετίες του 50 και 60) και η κυκλοφορία φθηνών
λαϊκών εντύπων με αγγελίες γνωριμιών (αναφέρω το αλήστου μνήμης έντυπο «Φίλησέ με» [1984].
Την περίοδο
1981-89 χρησιμοποιούσα ταχυδρομική θυρίδα στο γραφείο Εξαρχείων και αλληλογραφούσα
με κυρίες που ήθελαν τριαδικό σχήμα. Περιττό να πω ότι δεκάδες θυρίδες δέχονταν
καθημερινά μεγάλο όγκο επιστολών. Από τις κυρίες αυτές μια συναντήθηκε μαζί μου
για τη διοργάνωση τριαδικού σχήματος!
Τα έντυπα της
εποχής ασχολήθηκαν εκτενώς με τις εναλλακτικές μορφές σεξουαλικής συμπεριφοράς
και ταυτόχρονα δημοσίευσαν αγγελίες ερωτικών γνωριμιών με αποκαλυπτικές
φωτογραφίες ανατομικών λεπτομερειών καλλίγραμμων κυριών και προσοντούχων
επιβητόρων!
Αναφέρω χαρακτηριστικά τις ελληνικές εκδόσεις των ανδρικών περιοδικών «PLAYBOY» (1985) και «PENTHOUSE» και το περιοδικό ερωτικών γνωριμιών «ÖKM»(1992-).
Αναφέρω χαρακτηριστικά τις ελληνικές εκδόσεις των ανδρικών περιοδικών «PLAYBOY» (1985) και «PENTHOUSE» και το περιοδικό ερωτικών γνωριμιών «ÖKM»(1992-).
Το 1988, με
διαφορά μηνών, κυκλοφόρησαν δύο ελληνικά έντυπα σε μικρό σχήμα: «OPEN» (Το περιοδικό για τις σχέσεις των
δύο φύλων) και «TUTTI» (Το σύγχρονο
μηνιαίο περιοδικό για τις σχέσεις), αντίστοιχα του κορυφαίου αμερικανικού
εντύπου «PENTHOUSE FORUM: The International Journal of Human
Relations», 1970-).
Για τα εύπορα
απελευθερωμένα ζευγάρια ο ιδανικός προορισμός για ανταλλαγή ερωτικών συντρόφων
και ομαδική συνουσία ήταν το ΚΠΓ Cap d’Agde στη Γαλλία, όπου ο ηδονισμός από
την έναρξη λειτουργίας του θερέτρου κυριαρχούσε σε πολλούς χώρους και κυρίως
στα διαμερίσματα. Τα περίφημα κέντρα διασκέδασης ηδονιστών εμφανίστηκαν μετά το
1997, ενώ η προσπάθεια επιβολής τάξης από τον τότε δήμαρχο έπεσε στο κενό.
Η ανταλλαγή
ερωτικών συντρόφων εμφανίστηκε στην Ελλάδα σε περιορισμένη κλίμακα μετά το 1967
με κατ’ οίκο ερωτικές συναντήσεις εχέμυθων ζευγαριών (home swinging). Συγγενικό
μου πρόσωπο σε ανύποπτο χρόνο μού ανέφερε ότι οι άνδρες τοποθετούσαν τα κλειδιά
των αυτοκινήτων σε μπολ και οι γυναίκες – τα μάτια ήταν καλυμμένα με αδιαφανές
ύφασμα- διάλεγαν. Μετά αποσύρονταν με τον κάτοχο των κλειδιών. Η ατυχία ήταν να
πέσει η γυναίκα με τον άνδρα της! Συνέβη και αυτό!
H ραγδαία
διείσδυση του Διαδικτύου (1996-) έφερε την ολική ανατροπή. Οι ηδονιστές
δημιούργησαν ιστοσελίδες για τα μέλη τους και μέσω αυτών επικοινωνούσαν με
ζευγάρια. Συναντήσεις σε σπίτια, φιλικά μπαρ, τουλάχιστο μέχρι τη λειτουργία
του πρώτου στην τάξη κέντρου διασκέδασης και συνεύρεσης στην Αθήνα το 2006.
Η πρωτοποριακή λειτουργία προσωπικών ιστοσελίδων (ιστολογίων) για χρήστες (Blogger, 1999) και η δυναμική είσοδος στον κυβερνοχώρο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη συνέχεια εκτόξευσαν το ενδιαφέρον των χρηστών στα ύψη. Δεκάδες ομάδες, σελίδες και ιστολόγια στο Facebook (2004), Reddit (2005), Twitter (2006), Tumblr (2007), Instagram (2010) και Google+ (2011) προσεγγίζουν το φαινόμενο «swinging» με τον τρόπο που οι διαχειριστές κρίνουν πρόσφορο. Επιλεκτική αναφορά σε αξιόλογες κοινότητες, ομάδες και σελίδες δεν είναι αντικείμενο του παρόντος άρθρου.
Οι δικτυακοί τόποι συζητήσεων (forum) συνέβαλαν τα μέγιστα στη διάδοση του swinging (sxeseis.gr, e-steki.gr κ.ά).
Ο
σκανδαλοθηρικός Τύπος επίσης ασχολήθηκε εκτενώς με τις νέες τάσεις στη
σεξουαλική συμπεριφορά των Ελλήνων. Ατυχώς για τη συμπαθή κοινότητα των
swingers της διπλανής πόρτας, τα δημοσιεύματα υπερέβαλαν και προέβαλαν τις
επιλογές τους απαξιωτικά.
Εκτός από τη γνωστή ημερήσια εφημερίδα «Espresso» και την προκάτοχό της «Star» (1992), κατά διαστήματα κυκλοφόρησαν βραχύβιες έντυπες εκδόσεις, «Newsit» (2013) και «Νewsbomb» (2013). Η «Star Press» (2014-) αποτελεί το αντίπαλο δέος της «Espresso». Όλες διατηρούν ηλεκτρονικές εκδόσεις για την απρόσκοπτη ενημέρωση των χρηστών του Διαδικτύου.
Εκτός από τη γνωστή ημερήσια εφημερίδα «Espresso» και την προκάτοχό της «Star» (1992), κατά διαστήματα κυκλοφόρησαν βραχύβιες έντυπες εκδόσεις, «Newsit» (2013) και «Νewsbomb» (2013). Η «Star Press» (2014-) αποτελεί το αντίπαλο δέος της «Espresso». Όλες διατηρούν ηλεκτρονικές εκδόσεις για την απρόσκοπτη ενημέρωση των χρηστών του Διαδικτύου.
Ετοιμάζω τη
χρονολογική ιστορία του ελληνικού ηδονισμού και επιθυμώ να συμπληρώσω τα κενά
που παρατηρούνται. Όσοι χρήστες διαθέτουν στοιχεία για την περίοδο 1990-2016
παρακαλούνται να επικοινωνήσουν με τον συντάκτη του παρόντος.
[Τελευταία ενημέρωση 29.05.2016 /18.05]
[Τελευταία ενημέρωση 29.05.2016 /18.05]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου